Lille gruppe 0-2. klasse

Fællesskab og faglighed

Godt begyndt er halvt fuldendt!

De første år i grundskolen er så vigtige, for her lægger vi grundstenen til det gode skoleliv og lysten til at lære.

På friskolen er det vores fokus, at alle elever kommer godt i gang med hverdagen i skolen. Overgangen fra børnehavetiden sker gradvist. I 0. klasse øver vi at være skoleelever med et fleksibelt dagsprogram, hvor der både er plads til læring og stadig masser af leg.

Vi bruger vores dejlige grønne omgivelser hver dag, og der er garanti for røde kinder året rundt.

Vi arbejder ud fra børnenes naturlige nysgerrighed, når vi snuser til skolefagene, og vi øver at være gode kammerater og en del af en klasse.

I hele indskolingen har vi fokus på både den enkelte elev og klassens trivsel som en forudsætning for læring og udvikling.

Kontakt os for at høre, om der er ledige pladser

Vi begynder hver morgen med morgensamling i aulaen sammen med resten af skolen og de fleste medarbejdere.  Lærerne står på skift for morgensamlingerne i en uge, og temaerne kan være alt fra “De danske små-øer” til historien om en polarekspedition, så vi lærer noget nyt hver dag. I løbet af året er de forskellige klasser på med præsentationer, så de lærer at stå foran andre og formidle.

Sang styrker fællesskabet

Vi synger også sammen hver morgen, og der er sange både fra højskolesangbogen og fra hitlisterne. I december er der hemmelig julehygge. Lærerne finder hvert år på kalenderhygge og sjove indslag, der kulminerer de sidste dage inden juleferien. Og jul bliver det kun, hvis julebarometeret (antallet af nissehuser i salen) kommer højt nok op.

Forældre, bedsteforældre med videre er altid velkommen til morgensamling, der begynder klokken 8.00 og varer til cirka 8.20.

Første mandag i måneden er der officielt åben morgensamling, hvor der er mulighed for et rundstykke og en sludder på lærerværelset efterfølgende.

Vi begynder dagen sammen

Morgenstund har sang  i mund!

Undervisning, projektuger og svømning

løbet af året arbejder vi med forskellige projekter på tværs af klasserne i indskolingen. Det kan være projekter, der drejer sig om for eksempel bæredygtighed, andre kulturer eller en historisk periode. Her bringer vi alle fagligheder i spil, når der skal søges information og formidles på forskellige måder.

Håndskriften er vigtig for indlæringen, så vi indfører arbejde på computer gradvist i indskolingen, samtidigt med at det skriftlige har det primære fokus. Først i 3. klasse skal børnene have deres egen skolecomputer.

Læsning er en grundsten

Vi prioriterer læsning højt, og vi holder i løbet af året læsefest, hvor børnene hygger med bøgersnacks, huler og lommelygter. Vi har gennem flere år haft flere klasser med i top-10 samt vundet i Varde Biblioteks konkurrence “Klassefighten”. Her gælder det om at læse flest sider pr. klasse hen over et par måneder.

Svømmeundervisning 1.-4. klasse

Som noget særligt på friskolen har eleverne svømning fra 1. klasse til 4. klasse. I første og anden klasse er der svømning en gang om ugen i et halvt år, mens 3. og 4. klasse har svømning hele året. Vi tager bussen frem og tilbage til svømmehallen i Varde. Svømmetimerne ligger altid sidst på skoledagen, så elever kan afhentes ved svømmehallen. De kan også gå hjem selv/stå af bussen undervejs, hvis de må.

Hvert forår tager 0.-6. klasse sammen på lejrskole med to-tre overnatninger et sted i Danmark. Vi bytter skole med en anden friskole, og har de seneste år været for eksempel i Mariager ved Randers, i Oksbøl på Als og i Ollerup på Fyn.

Vi tager udgangspunkt i området og ser de seværdigheder, der er, så vi lærer undervejs. Det er nogle rigtigt gode dage, hvor alle de mindste får hjælp til måltider og madpakkesmøring af deres faste ven fra venskabsklassen. 0. klasse er for eksempel venner med 4. klasse.

Vi har alle lærere med, og der er en stor flok forældre, der tager med som madansvarlige, så lærerne kan koncentrere sig om børnene.

Sidste aften arrangerer 6. klasse posteløb for de andre klasser, og det er altid vældigt sjovt med finurlige indslag.

Lejrskole

hvert år