Mellemgruppe – 4.-7. klasse

Skolelyst og faglig udvikling

Vi bygger videre på det faglige fundament og udvider horisonten ud mod verden.

I årene i mellemgruppen fra 4. til 7. klasse sker der en kæmpe udvikling med dit barn, som netop går fra barn til teenager. Vores fineste opgave er at at holde fast i skolelysten i de år, samtidigt med at dit barn udvikler sig fagligt og socialt.

Undervekslingen veksler mellem undervisning i klassen, gruppearbejde, præsentationer og vekslende projektarbejde gennem året. Vi tager også gerne ud af huset, for eksempel hvis vi i fysik skal se, hvordan et biogasanlæg virker i virkeligheden!

Vi sørger for at udfordre eleverne der, hvor de er, så alle løfter sig. Efterhånden som de udvikler sig og nærmer sig overbygningen, tilpasser vi selvfølgelig udfordringer, ansvar og oplevelser for klasserne. Der er stor forskel på at gå i henholdsvis 4. og 7. klasse, og det skal eleverne selvfølgelig mærke!

Vi begynder hver morgen med morgensamling i aulaen sammen med resten af skolen og de fleste medarbejdere.  Lærerne står på skift for morgensamlingerne i en uge, og temaerne kan være alt fra “De danske små-øer” til historien om en polarekspedition, så vi lærer noget nyt hver dag. I løbet af året er de forskellige klasser på med præsentationer eller en sang, så de lærer at stå foran andre og formidle.

Vi synger også sammen hver morgen, og der er sange både fra højskolesangbogen og fra hitlisterne. I december er der hemmelig julehygge, når lærerne hvert år finder på kalenderhygge og sjove indslag, der kulminerer sidste dage inden juleferien. Og jul bliver det kun, hvis julebarometeret (antallet af nissehuser i salen) kommer højt nok op.

Forældre, bedsteforældre med videre er altid velkommen til morgensamling, der begynder klokken 8.00 og varer til cirka 8.20.

Første mandag i måneden er der officielt åben morgensamling, hvor der er mulighed for et rundstykke og en sludder på lærerværelset efterfølgende.

Vi begynder dagen sammen

Morgenstund har sang i mund!

Varieret undervisning og tid til den enkelte elev

6. klasse laver skoleteater

Tysk, geografi og hjemkundskab. Matematik, idræt og engelsk.

Der er nok at lære fagligt i de vigtige år på mellemtrinnet. Der skal derfor variation til i undervisningen for at holde interessen fanget. Med omkring 20 elever i klassen som maksimum har vi de bedste forudsætninger for ro i klassen og tid til hver enkelt elv.

Udover de almindelige uger med almindeligt skema har vi flere gange i løbet af skoleåret projektuger, hvor eleverne arbejder med temaer, der bringer tværfagligheden, samarbejdsevner og evnen til at stå op og præsentere i spil.

Mange af vores gamle elever, der er gået videre i uddannelsessystemet oplever, at de sammenlignet med deres nye klassekammerater er rigtigt gode til at være på og formidle. Det er en evne, som årene på friskolen er med til at opbygge.

Fra 6. klasse kan eleverne også vælge valgfag, som varierer fra modul til modul. Det kan for eksempel være motorlære, adventure eller noget helt tredje.

I 6. klasse laver man også skoleteater med opførsel af kulisser, syning af kostumer og naturligvis skuespil og sang. Stykket opføres med flere forestillinger for hele skolen og alle forældre/bedsteforældre til skolefesten.

Hvert forår tager 0.-6. klasse sammen på lejrskole med to-tre overnatninger et sted i Danmark. Vi bytter skole med en anden friskole, og har de seneste år været for eksempel i Mariager ved Randers, i Oksbøl på Als og i Ollerup på Fyn.

Vi tager udgangspunkt i området og ser de seværdigheder, der er, så vi lærer undervejs. Vi laver forskellige programmer til aldersgrupperne, så alle får gode oplevelser, og man sover sammen med sin egen klasse.

Lejrskole er nogle rigtigt gode dage, hvor de mindste elever får hjælp til måltider og madpakkesmøring af deres faste ven fra venskabsklassen. 0. klasse er for eksempel venner med 4. klasse og så fremdeles. Det gør, at de store elever vokser, når de skal tage ansvar for at hjælpe en mindre kammerat.

Vi har alle lærere med, og der er en stor flok forældre, der tager med som madansvarlige, så lærerne kan koncentrere sig om børnene.

Sidste aften arrangerer 6. klasse posteløb for de andre klasser, og det er altid vældigt sjovt med finurlige indslag.

Lejrskole

hvert år

Rejser i

6. og 7. klasse

Skitur med 7. klasse

Tur til København for 6. klasse

I 6. klasse får eleverne en ekstra tur, da de altid tager toget til København et par dage. Her tager de sammen rundt og ser byen og forskellige seværdigheder, som er undersøgt hjemmefra. De laver mad sammen, hygger en masse og slutter naturligvis af med en tur i Tivoli.

Det er en hel klassisk lejrskoleoplevelse for de lidt større elever, der nyder at være på egen hånd med klasselærerne.

Rejse ud i verden for 7. klasse

I 7. klasse kan eleverne glæde sig til en tur ud i verden sammen med 8. klasse. Måske går turen til Berlin eller på langrend i Norge. Det planlægger vi fra år til år.

Rejsen knytter stærkere bånd mellem 7. og 8. klasse, som skal være overbygning sammen året efter.